Brama i automatyka do bram
Bramy wjazdowe – Automatyka do bram
Mocowanie siłownika
Producenci oferują w komplecie z siłownikiem specjalne uchwyty montażowe. Jeden pozwala przytwierdzić siłownik do skrzydła bramy, drugi służy do zamocowania siłownika na słupku nośnym. Punkty mocowania są ściśle określone przez producenta – ich rozmieszczenie zależy od rodzaju wybranego siłownika i jego wymiarów.
Każdy siłownik warto zabezpieczyć przed kradzieżą – na śruby można nałożyć blokady, aby uniemożliwić ich odkręcenie. W bramach ozdobnych, na przykład kutych lub o lekkiej ażurowej konstrukcji, tradycyjny siłownik można zastąpić specjalnym napędem montowanym pod powierzchnią terenu. Mechanizm jest ukryty w skrzynce montowanej pod nawierzchnią – taki napęd jest prawie niewidoczny; widać tylko niewielką oś napędzającą skrzydło bramy.
Eksploatacja i konserwacja – automatyka do bram
Dobrze zamontowana, właściwie eksploatowana i regularnie konserwowana brama wjazdowa z napędem będzie służyła wiele lat. Szyna bramy przesuwnej, po której poruszają się rolki bramy, powinna być zawsze czysta – gromadzący się na niej piasek, suche liście, a zimą śnieg mogą zablokować bramę. Dlatego z szyny trzeba odpowiednio często wymiatać gromadzące się tam zanieczyszczenia.
Z przestrzeni, po której poruszają się skrzydło bramy przesuwnej samonośnej także należy usuwać przeszkody utrudniające jej pracę, np. zalegającą zimą warstwę śniegu lub liście.
Bramy dwuskrzydłowe są z reguły najmniej kłopotliwe. Nie mogą jednak służyć do odśnieżania wjazdu. Przed otworzeniem bramy trzeba usunąć sprzed wjazdu śnieg, aby nie doszło do przeciążenia, urwania zawiasów i nadmiernego zużycia się mechanizmów napędu.
Bramy z napędem powinno się poddać okresowym przeglądom (np. przed zimą) – ważne jest czyszczenie elementów elektronicznych – do obudowy napędu dostają się małe owady (np. mrówki), a nawet myszy. Trzeba też regulować siłę przesuwu bramy – z upływem czasu często należy ją zwiększyć. Konieczne jest również wyregulowanie napędu bram przesuwnych i konserwacja oraz przeglądy automatów do bram w zakresie określonym przez producentów (1-2 razy w ciągu roku).
Kosztowna może być naprawa zaniedbanego napędu, który może okazać się już po kilku latach tak zniszczony, że będzie się nadawał tylko do wymiany. Automatyka może nie zadziałać, gdy jest bardzo zimno. Przed zakupem warto sprawdzić, w jakich temperaturach może pracować siłownik.
Wygodna automatyka
Systemy nowoczesnej automatyki do bram wjazdowych i garażowych to rozwiązania wygodne i bezpieczne. Pozwalają wjechać na posesję i do garażu bez potrzeby wysiadania z samochodu.
Napędem do bram steruje się za pomocą niewielkiego, poręcznego pilota (nadajnika), który kierowca samochodu ma zawsze przy sobie. Wystarczy jeden przycisk, aby szybko i bezpiecznie, nie wysiadając z samochodu wjechać na działkę (pilot jednokanałowy). Jeśli chcemy wjechać następnie także do garażu, musimy się zaopatrzyć w pilot dwukanałowy, z dwoma przyciskami. W ten sposób nie tracimy czasu na ręczne otwieranie i zamykanie bramy, nie mokniemy na deszczu i nie marzniemy w czasie zimy. Istnieje także możliwość rozbudowy systemu sterowania o dodatkowe funkcje. Tym samym pilotem możemy włączyć np. również światło przed domem czy sterować roletami okiennymi (piloty czterokanałowe).
Piloty do bram mieszczą się w torebce lub kieszeni kurtki, są wyposażone w kółko na klucze i można je wsunąć w miejsce zapalniczki w samochodzie. W ten sposób są zawsze pod ręką. Hörmann Bramę można też wyposażyć w sterowniki radiowo-kodowe z podświetlanymi klawiaturami. Są one łatwe w montażu i nie wymagają prowadzenia instalacji. Inną propozycją są dwufunkcyjne czytniki odcisków – wystarczy odcisk palca właściciela domu, żeby bezpiecznie i wygodnie otworzyć bramę wjazdową. Druga funkcja służyć może do sterowania np. bramą garażową lub drzwiami zewnętrznymi.
Budowa systemu
Standardowy system do bram przesuwnych zawiera: napęd, centralę sterującą, dwa nadajniki zdalnego sterowania z kodem zmiennym, lampę sygnalizującą ruch skrzydła. Standardowy system dla wjazdowych bram skrzydłowych stanowią: dwa siłowniki, centrala sterująca, jeden nadajnik zdalnego sterowania z kodem zmiennym, fotokomórki. Z kolei elementami napędu dla bram garażowych są: głowica, szyna z łańcuchem i element łączący napęd z bramą. Napędy zasilane są najczęściej napięciem zmiennym 230V lub stałym 24V.
Na rynku pojawiły się także napędy podziemne, montowane pod skrzydłem bramy wjazdowej. Są one zupełnie niewidoczne. W podłożu obsadzana jest specjalna obudowa, która chroni cały mechanizm. Zastosowanie takiego rozwiązania ułatwia jego konserwację, gdyż w razie potrzeby łatwo można wyjąć mechanizm, nie demontując skrzydła bramy.
W trosce o bezpieczeństwo
Każda automatyczna brama wyposażona jest w rozwiązania umożliwiające bezpieczną eksploatację. Podstawową i jednocześnie obowiązkową ochronę zapewnia system fotokomórek. Jeden nadajnik i odbiornik umieszcza się na linii bramy, a drugą parę na aluminiowych kolumnach za skrzydłami bramy. Rozwiązanie to chroni nie tylko obszar światła bramy, ale także strefę zamykania i otwierania skrzydła. Gdy wiązka promieniowania wysyłana przez jeden z nadajników zostanie przerwana, wysyłany jest odpowiedni sygnał do centrali sterującej i ruch skrzydła zostaje odwrócony. Ten prosty mechanizm sprawia, że brama nie uderzy w nadjeżdżający samochód, nie zrobi też krzywdy dziecku, które znajdzie się przypadkowo w świetle zamykającej się bramy. Centrale sterujące są często wyposażone we własne zabezpieczenie przeciwzgnieceniowe. Gdy siła z jaką działa napęd nagle wzrasta, czyli w momencie, gdy napotka opór, siłownik automatycznie zmienia kierunek ruchu.
W niektórych systemach ruch bramy sygnalizowany jest pulsującym światłem lampy ostrzegawczej, niekiedy połączonym też sygnałem dźwiękowym. We wszystkich oferowanych napędach istnieje możliwość ręcznego otwarcia bramy, w przypadku uszkodzenia automatyki lub przerwy w dopływie prądu.
Dodatkowym zabezpieczeniem może być listwa optyczna mocowana do krawędzi skrzydła, która zalecana jest przede wszystkim przy bramach przesuwnych. Z chwilą, gdy jakiś obiekt nawet delikatnie jej dotknie, bieg bramy zostaje natychmiast odwrócony. Dzięki zasilaniu bateriami gwarantuje niezawodną pracę niezależną od dostaw prądu.
Warto wiedzieć
Napędy instaluje się niemal do wszystkich rodzajów bram garażowych (uchylnych, segmentowych i rolowanych), jak i wjazdowych (przesuwnych i skrzydłowych). Automatyki nie trzeba kupować razem z bramą, czy od razu jej montować.
Jej dobór warto powierzyć specjaliście. Rodzaj automatyki i jej parametry techniczne dopasowuje się bowiem do typu i szerokości bramy oraz jej ciężaru. Jeśli kupujemy napęd do bramy już użytkowanej, trzeba sprawdzić jej stan techniczny. Ważne jest, by pracowała lekko, płynnie, beż żadnych tarć i była stabilna. Trzeba też pamiętać, że montaż napędu do bramy wymaga doprowadzenie w jej pobliże instalacji elektrycznej.
Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i stopu, co zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę.